Найважливішим вашим вибором на початку Baldur’s Gate 3 є зовнішність вашого персонажа (принаймні поки розробники не дадуть нам спосіб змінювати її посеред гри). А далі за своєю значущістю йде вибір класу, який значною мірою впливатиме на наш стиль гри. 12 класів — це вже достатнє розмаїття, щоби спантелично дивитися на екран і вагатися. Додайте сюди ще 46 підкласів (не кажучи вже про мультикласовість) — і очі точно розбігатимуться в пошуках якнайкращого для вас варіанту.
На щастя, не все так страшно, тому що:
- у Baldur’s Gate 3 можна в будь-який момент змінити свій клас — звісно, попередньо вам слід зустріти Чахлика на початку першого акту;
- зафейлити розвиток персонажа й зробити гру непрохідною не можливо;
- тут нема відверто поганих класів.
У бою буквально кожен клас може завдавати тризначної шкоди вже на початку другого акту — і тут суперечка про кращих/гірших персонажів просто позбавлена сенсу. Хтось може зібрати собі монаха, який видає 250 шкоди з кулака. У твіттері я бачив не одну людину, яка хвалилася своїм паладином, здатним здолати будь-якого ворога з одного удару. Про численних пройдисвітів (Астаріонів чи зроблених власноруч) і чаклунів із «Містичним променем» я взагалі мовчу.
Утім, Baldur’s Gate 3 — це не лише сутички й міряння силою ударів чи заклять. Тому тестуючи всі ігрові класи, я звертав увагу на такі «критерії оцінювання»:
- Бій: і мова тут не лише про чисту шкоду, а й можливості контролю ворогів та підтримки союзників.
- Діалоги: ефективність класів у соціальних взаємодіях з урахуванням не лише обраних нами перевірок спеціалізацій, а й пасивних кидків кубика, які гра робить сама на словах оповідачки.
- Дослідження: ефективність пасивних перевірок при пересуванні локацією, помічанні корисних дрібниць та виявленні секретів.
Само собою, жоден клас не є бездоганним у всіх цих аспектах, але цього й не потрібно, бо в нас ще може бути три супутники, здатних перебрати на себе частину функцій і перекрити частину недоліків. Тож далі ви побачите радше не нумерований рейтинг від найсильнішого до найслабшого, а категорії класів, які допоможуть вам визначатися, кого взяти для наступного проходження і як його застосовувати / з ким комбінувати.
Найкращі класи в Baldur’s Gate 3
Перша категорія є цілком очевидною — це фактичні майстри на всі руки, які однаково можуть переломити хід бою чи без проблем пройти перевірки в діалогах. Вони якнайкраще підходять для першого проходження вашим персонажем, бо до них можна припасувати будь-яку комбінацію супутників, і брати тих, хто подобається, а не хто найкорисніший у бою.
Бард
- Роль: підтримка, нападник
- Характеристики: харизма → спритність / статура
- Найкращий підклас: Колегія знань
Якщо вам хочеться більшість проблем у грі розв’язувати не гострим лезом, а гострим словом, то бард — ідеальний вибір для вас. Його бонуси від харизми й розмовних спеціалізацій ду-у-уже швидко доведуть вас до моменту, коли зафейлити перевірку красномовства буде складно, а після середини другого акту — практично неможливо («практично», бо на кубику все ж лишатиметься 1, яка нівелює всі бонуси).
Бард — один із найкращих кkасів підтримки, цемент, який скріплює всі можливі комбінації пригодників. Зі старту він має цілком непоганий набір заклять контролю, а також унікальну дію «Бардівське натхнення», яка дає пристойний бонус до кидків атаки, перевірок умінь і кидків протидії для ваших союзників. У першому акті, зустрівши бардесу Алфіру, ви також можете розжитися Крисанею здоров’я — цей капелюх на додачу до звичайних бонусів «Бардівського натхнення» ще й відновлюватиме трішки здоров’я (хоча барду і так можна набрати цілющих заклять/пісень). Ну а на 4-му рівні заряди натхнення відновлюватимуться вже не після довгого, а після короткого відпочинку, що дозволить вам завжди мати під рукою хороше підсилення для супутників.
Проте найбільший шик барда — це змога в будь-який час заграти на музичному інструменті й привернути увагу оточення. У мирних обставинах так зручно полювати за вмістом чужих кишень (мій персонаж влаштовує шоу, а попередньо відчеплений від решти гурту Астаріон обкрадає слухачів), а в бою вороги теж мають шанс відволіктися на майстерну гру чи бодай отримати штрафи до кидків кубика.
Клірик
- Роль: підтримка, цілитель, танк
- Характеристики: мудрість → спритність / статура
- Найкращий підклас: Царина життя
Так, клірики — найменш популярний серед гравців клас у Baldur’s Gate 3. Причиною цього цілком очевидно є Тінесерда, яку в своєму активному гурті тримає досить багато гравців. Утім, це ніяк не скасовує того, що клірики є одним із найкращих класів у грі. Основний їхній пріоритет — зцілення, завдання променевої шкоди (для цього варто обрати царину світла) і підсилення союзників закляттям «Направляння», яке дає невеличкий бонус до всіх перевірок.
Фізичну шкоду їм завдавати виходить не так добре, але завдяки стартовим середнім обладункам і щиту клірики можуть непогано приймати удар. Дайте клірику нормальну броню (або викуйте лускаті обладунки в адамантиновій кузні), і буде вам доволі хороший танк — сам не зляже з двох ударів (чим зазвичай грішать такі архетипи) і ще й друзів прикриє. Клірик із Ґейлом за спиною — це дуже навіть потужна пара.
Утім, якщо вам не хочеться ні брати зі собою Тінесерду, ні самому створити клірика, а барда під рукою теж нема, подумайте про створення мультикласово персонажа — клірик і бард 3-4 рівнів дуже навіть добре пасують до відверто бойових класів.
Паладин
- Роль: нападник, підтримка, цілитель, танк
- Характеристики: сила → харизма / статура
- Найкращий підклас: Обіт правдавнім
Не брехатиму: якби мова в цьому тексті йшла б тільки про ефективність класів у боях, то паладин одноосібно був би на першому місці, так добре він почувається в будь-якій ролі. Це, по суті, клірик у важкій броні, тобто в нас зі старту закриті питання танкуваня, зцілення й чарів. Паладин має не так і багато заклять, проте це компенсується їхньою силою. Одна тільки «Божа кара», яку персонаж здобуде на 2-му рівні, може вирішити три чверті всіх ваших проблем, а ще ж потім будуть додаткові кари з різноманітними ефектами при ударах.
Однак справжня причина потужності паладина — це наснаження обіту, основні замовляння паладинських підкласів. Наприклад, якщо у вашому гурті нема одноосібного цілителя, то це сповна компенсує підклас «Обіт прадавнім» і його «Цілюще сяйво» — закляття, що лікує весь ваш гурт і потім ще спрацьовує на початку наступного ходу. Кожен підклас має в запасі не менш потужне знаряддя, яке несподівано тривіалізує чимало важких боїв.
Ну і ще одна причина обрати паладина — це прихований підклас, який аж проситься для «злого» проходження.
Чародій
- Роль: нападник
- Характеристики: харизма → статура / спритність
- Найкращий клас: Нащадок дракона
Кожен із магічних класів — це джерело неймовірної потужності, плоди якої здатні вкривати пів екрана. Але все ж чародії вивищуються з-поміж решти завдяки метамагії — класовій особливості, яка дозволяє за очки чародійства модифікувати ефекти ваших заклять і замовлянь, наприклад, вразити кілька цілей замість одної чи метнути комусь вогник у писок двічі, а не раз.
А через те, що цей клас базується на харизмі, то він ідеально пасує на роль головного балакуна вашого гурту, практично нічим не поступаючись барду в цьому плані. До того ж, на нашому шляху стрінуться хороші чарівник (Ґейл) і чаклун (Вілл), а ось чародія серед компаньйонів нема, тому це ще одна причина взяти собі цей клас. Ну а любителям неодинарної зовнішності варто звернути увагу на чародіїв через їхній підклас «Нащадок дракона», який дасть іншим расам красиву луску на лобі й вилицях. Ну і ще кілька корисних переваг — драконячу стійкість, стихійні атаки й політ.
Ще один важливий нюанс: чародії нічого особливо не здобувають від мультикласовості, тому якщо ви почали грати за чародія, то доводьте справу до кінця. Але якщо ви граєте іншим класом, і в певний момент захотіли собі змішати його з чародієм, то вперед, гірше не буде.
Майстри своєї справи
У цій категорії зібрано класи, які хоч і не позатикають вам усіх дірок у бою, діалогах та дослідженні, є напрочуд ефективними в окремих ролях, мають свою жменю унікальних особливостей і досить добре надаються до мультикласовості — ви можете без зайвих роздумів закинути до них представників попередньої категорії, або навіть змішати між собою, і в будь-якому разі будете у виграші.
Боєць
- Роль: нападник
- Характеристики: сила → спритність / статура
- Найкращий підклас: Майстерний воїн
З бійцем теж ситуація неоднозначна, бо у вас ледь не зі старту буде змога завербувати Лей’зель. Але якщо ви вже вирішили, що не будете тримати її в основному загоні, то боєць — цілком доречний вибір, якщо вам хочеться максимально простого й зручного класу. Боєць — абсолютний монстр у ближньому і дальньому бою (звісно, якщо ви подбаєте про хороший арбалет), який також має чималий арсенал прийомів під різні ситуації.
Стосовно підкласів, то «Майстерний воїн» досі виглядає найкраще. Якщо вам усе ж хочеться трохи урізноманітнити махання залізяками, то замість «Містичного лицаря» краще відкрити мультиклас і взяти собі кілька рівнів барда чи чародія. Заодно й підвищиться ефективність розмовних перевірок.
Варвар
- Роль: нападник, танк
- Характеристики: сила → статура
- Найкращий підклас: Шлях берсерка
Варвар — це боєць, який має більше здоров’я, більше шкоди й більший, так би мовити, радіус ураження. Додаємо сюди лють, яка підсилює наші атаки й захист, дозволяє жбурляти ворогів одне в одного й перетворювати додаткову дію на повноцінний удар, а також механіку зухвалої атаки, яка дає вам переваги при кидках — і ми маємо нестримну стихію, рушійну силу нашого бойового формування.
Але майте на увазі: хоча варвари панують на болі бою завдяки високій силі та статурі, за межами сутичок вони почуваються вже не так упевнено. Утім, це не означає, що варвари не вміють вирішувати проблеми безкровно. Вміють, просто це все одно зводиться до залякування й погроз. Тому мультикласи з бардами/чародіями сюди теж непогано пасуватимуть. Але якщо ви хочете піти проти системи, і зробити ультимативного воїна, то можете скомбінувати собі варвара й бійця. Як не дивно, вони чудово пасують разом, кого б ви не взяли основним класом.
Чарівник
- Роль: нападник
- Характеристики: інтелект → спритність
- Найкращий підклас: Прикликання
Чарівник недалеко втік від паладина за своєю ефективністю в бою — варто вам буде обрати школу прикликання (фактично один із всього лише двох дієвих підкласів чарівника; іншим є віднадження), показники шкоди невдовзі сягатимуть неабияких висот. До всього, чарівники мають доступ до найбільшої кількості заклять, які можна вивчити або заготувати. Єдине, чим вони в цьому плані поступаються чародіям, так це відсутністю згаданої вище метамагії.
Плюс на відміну від багатьох рольових ігор, де інтелект є ключем до альтернативного вирішення багатьох ситуацій, у Baldur’s Gate 3 ця характеристика не така помічна в діалогах і дослідженні середовища. Знову ж таки харизматичні барди й чародії мають перевагу.
Чаклун
- Роль: нападник
- Характеристики: харизма → статура / спритність
- Найкращий підклас: Нечистий
Чаклун — ще один чудовий варіант для вашого персонажа. Вже на старті гри ви матимете базовий набір для послаблення ворогів, щоб вони були вразливішими до ваших атак, але основною робочою конячкою чаклуна є «Містичний промінь», яким ви теоретично можете спамити аж до кінця гри — тільки спершу візьміть на 2-му рівні поліпшення «Нещадний промінь» і «Разючий промінь». Загалом чаклуни мають дещо обмежений вибір магічного арсеналу, порівняно з рештою заклиначів, але це компенсують фамільяри (на 3-му рівні оберіть «Угоду ланцюга»), доволі дієві пасивки та змога відновлювати чарунки після короткого відпочинку.
З іншого боку, ви можете зосередитися на ближньому бою з «Угодою клинка», зробивши такого собі відьмака, який рубає мечем усе живе й не дуже. Щоправда, заправляється він не зіллями, а власними чарами, які змінюють основну характеристику прорахунку фізичної шкоди на харизму, що є безумовним плюсом.
До всього, чаклун — один із найкращих додатків для мультикласових персонажів. Передусім через доступ до кількох замовлянь дальньої дії — а чимало сильних класів такого добра не мають. Загалом, чаклун є доволі універсальним і знайде собі застосування в багатьох різних ситуаціях чи композиціях вашого загону.
Класи, від яких хотілося би більшого
Представники цієї категорії добре роблять те, чого від них очікуєш — не менше і, на жаль, не більше. Ці класи поступаються іншим або гнучкістю своїх можливостей, або шкодою, або просто роблять те саме, але трохи гірше. Утім, якщо вам плювати на умовну «ефективність» і ви чітко впевнені, що хочете грати саме цим класом, а не кимось іншим, тоді вперед.
Пройдисвіт
- Роль: нападник (підступний)
- Характеристики: спритність
- Найкращий підклас: не Містичний штукар
Стелс у Baldur’s Gate 3 просто до всирачки сильний, і вже одного тільки «Підступного удару» вистачає, щоби чітко побачити, як саме ви можете зламати гру. Візьмете на 3-му рівні підклас «Убивця» — будете бачити на екрані геть нездорові числа шкоди, оберете «Крадія» — зможете за один хід вирізати до пів десятка ворогів. Пройдисвіт є джерелом неймовірної сили… поки все йде за його сценарієм.
Пройдисвіти є досить залежними від кидків ініціативи. Якщо ви ходите одним із перших — усе чудово, буде час отруїти зброю, сховатися в тіні, підкрастися зі спини абощо. Але якщо ваш хід випаде після ворожого, то належно підготуватися не вийде і доведеться тримати ворожий удар — а до цього пройдисвіт не надто надається через низький клас броні та малий обсяг здоров’я.
Зате при дослідженні локацій пройдисвіт знову сяє, як нова копійка. Його набір корисних умінь досить великий, і повноцінної заміни йому не складе ніхто — хіба що бард колегії знань, який мав злочинне минуле. Тому в тій чи іншій формі пройдисвіт теж потрібен будь-якому набору пригодників.
Друїд
- Роль: нападник, підтримка
- Характеристики: мудрість → спритність/статура
- Найкращий підклас: Коло землі
Друїд — до нестями крутий персонаж на папері. Ми єднаємося з природою, можемо спілкуватися з рослинами й тваринами, обертатися на кота, борсука чи ведмедя, а також створити армію грибних зомбаків! Для рольового відіграшу чи дослідження це просто топ.
Однак у реальності друїд хоч і є майстром на всі руки, але до пуття не доведе нічого. Так, перевтілення виглядає дуже захопливо, але у формі тварини ми не можемо застосовувати закляття. І загалом хоч і друїд має непогані чари в запасі, він начисто програє в цьому плані трьом основним магічним класам.
Із танкуванням ситуація теж сумнівна, бо хоча друїд досить добре тримає ворожий удар (передусім завдяки цілком окремому запасові здоров’я у формі тварини), згадані вище потенційні танки справляються з цим завданням трохи краще, та ще й здебільшого мають вміння для контролю ворогів.
Монах
- Роль: нападник
- Характеристики: мудрість, спритність
- Найкращий підклас: Шлях тіні
Нехай вас не лякає розташування монаха в цьому переліку. Baldur’s Gate 3 — це все ж рольова гра, де ви втілюєте свої фантазії. І якщо вам хотілося би створити свій фентезійний аналог шінобі чи аватара Аанга, то монах просто створений для цього. Тим паче, що для атак голіруч монах має значно більше унікальних анімацій. Контроль над стихіями, керування енергією кі, один точний удар, від якого суперник може вибухнути, блискавичне переміщення в темряві — цей клас колоритний по самі вуха! Так, у 2024 році монах (за правильного й ретельного налаштування) може мати найвищу шкоду за удар
Утім, на відміну від пройдисвіта, який абсолютно бездоганний у своїй ніші, монаху якраз-таки бракує спеціалізації, хоча здавалося би тут теж мова про мобільність, стелс і швидкі вбивства точними ударами. У плані чарів він теж блідне поруч з іншими класами. Так, у 2024 році монах (за правильного й ретельного налаштування) може мати найвищу серед усіх класів шкоду за удар, але знову ж, це питання вашої любові збирати персонажа суто по ґайду замість грати як вам заманеться. Було б у нашому гурті 6 чи бодай 5 персонажів, я аж благав би вас неодмінно додати туди одного монаха, бо це просто свято для очей. Але в нас лише чотири вільних місця, тому… *зітхає*
Хай там як, а одне повне проходження за монаха я зрештою все ж зроблю.
Слідопит
Так, це окрема категорія для одного-єдиного класу. Таке життя ¯\_(ツ)_/¯
Cлідопит
- Роль: нападник
- Характеристики: спритність → мудрість/статура
- Найкращий підклас: Володар звірів
Нагадую, слова «найгірший», «найслабший» чи «поганий» є некоректними для класів Baldur’s Gate 3 — тут працюють всі та все, питання лише в обставинах. Проте так уже склалося, що практично всі трюки в арсеналі слідопита інші класи роблять краще. «Практично», бо існує підклас «Володар звірів», який дозволяє приклати собі на поміч ведмедика, кабана, вовка, велетенського павука чи ворона, кожен із яких має свої переваги й уміння. Однак найголовніше — це збільшення вашого гурту на одну бойову одиницю.
Інша ситуація, де слідопит виглядає доречним — мультикласовий додаток до пройдисвіта. Але зауважте, це спрацює лише з підкласом «Морочний ловець». Убивця, приправлений морочним ловцем (тобто цей мультиклас мінімально почне діяти не раніше 6-го рівня) — один із найпопулярніших і фактично найлегших класів, бо завдяки дурнуватій кількості шкоди вам можна навіть не вмикати мозок під час більшості сутичок і навіть босів убивати за 1-2 удари максимум.
Утім, як було сказано ще на початку цієї статті, сам по собі один клас погоди не робить, бо в нього є ще три супутники, які можуть перебрати на себе частину функцій чи компенсувати слабкі місця вашого персонажа. І оскільки десятки годин випробування різних класів теж не проходили в соло, то заодно хочу поділитися тими композиціями загонів, які видалися мені особливо вдалими.
- Паладин гравця
- Тінесерда
- Ґейл
- Астаріон
Якби мене попросили назвати найкращу четвірку для проходження гри, то я напевно би спинився на цій комбінації. Тут у нас є буквально ключі до всіх дверей — ефективний арсенал для бою (шкода, зцілення, контроль), порядок у розмовних секціях і пильні очі Астаріона для дослідження й розвідки.
Паладина за потреби можна схрестити з чаклуном, щоб отримати кілька замовлянь дальнього бою. Тінесерда вже цілком самодостатня, але якщо ви готові проміняти її закляття контролю на максимізацію зцілення, то змініть її «Царину облуди» на «Царину життя». Ґейлові для такого сетапу беремо школу прикликання, а для Астаріона кожен із двох актуальних підкласів (нагадую, уникайте «Містичного штукаря») пасуватиме, а якщо вам дуже кортітиме, то зробіть йому згодом мультиклас зі слідопитом, як написано вище.
- Бард гравця
- Карлак
- Ґейл
- Тінесерда
Сетап, яким я користуюся на своєму основному персонажі. Ситуативно замість Карлак я беру Астаріона, але це радше для тих локацій/ситуацій, де він мені здається доречним як персонаж, бо його ігроладні функції здебільшого й так виконує мій бард.
Інші дієві гурти:
- Чародій / чаклун гравця — діалоги / шкода
- Лей’зель — танкування / шкода
- Тінесерда — підтримка
- Астаріон — шкода
- Боєць / варвар / монах гравця — танкування / шкода
- Вілл — діалоги / шкода
- Тінесерда — підтримка
- Астаріон — шкода
- Друїд / клірик гравця — підтримка / зцілення
- Карлак / Лей’зель — танкування / шкода
- Вілл — діалоги / шкода
- Астаріон — шкода
Як ви напевно помітили, щойно ми беремо клас, який має хтось із наших супутників, ми фактично його заміняємо. Плюс якщо ваш персонаж не належить до «харизматичної четвірки» (паладин, бард, чародій, чаклун), у вас практично не лишається іншого вибору, окрім як брати Вілла на роль вашого основного балакуна. Або ж дозволити вашому персонажу бути справжнім головним героєм цієї історії, самому розплачуючись за всі свої слова й учинки. Бо це одна з найбільших приємностей у Baldur’s Gate 3 (і всіх хороших ролівках загалом).
Інші посібники для гравців у Baldur’s Gate 3:
Cподобалася стаття? Підтримай PlayUA
На платформі Donatello ви можете підтримати нас як одноразовим донатом, так і оформити щомісячну підписку. Усі наші підписники на Donatello отримують цифрові або фізичні приємнощі залежно від суми донату. Долучайтеся до нашої спільноти!